Porady Apteczne

Konto w naszym serwisie pozwoli Ci na:

  • Komentowanie i ocenianie artykułów oraz aptek w katalogu,
  • Dzielenie się swoją wiedzą z innymi członkami naszej społeczności,
  • ... i na wiele więcej. Zapraszamy!

Zaloguj się

Formularz logowania
Zamknij okno

Porady farmaceuty

wróć do listy artykułów

Świąteczne (prze)jedzenie

Jeszcze jeden kawałek karpia, odrobina świątecznego bigosu, łyżka kutii i kilka kęsów piernika – w Boże Narodzenie trudniej sobie odmówić kolejnej dokładki. Takie ciągłe podjadanie może się jednak źle skończyć dla naszego żołądka. Co robić, żeby uniknąć przejedzenia? Jak złagodzić nieprzyjemne skutki nadmiernego łakomstwa? Boże Narodzenie dostarcza nam nie tylko wielu okazji do spotkań z rodziną, ale przede wszystkim do próbowania świątecznych smakołyków. W te dni dużo trudniej jest się oprzeć aromatycznym potrawom i domowym wypiekom, zwłaszcza że na wiele z nich czekaliśmy cały rok.

Świętuj z umiarem

Zgodnie z tradycją podczas wigilijnej kolacji trzeba posmakować wszystkich dwunastu potraw, by zagwarantować sobie pomyślność na kolejny rok. Jednak skosztowanie ich wszystkich jest sporym wyzwaniem dla naszego żołądka. Dlatego już w trakcie przygotowywania świątecznych dań warto też zadbać o właściwe przyprawienie jedzenia. Dolegliwościom trawiennym możemy zapobiec dodając do potraw na przykład ułatwiający trawienie kminek, majeranek, rozmaryn lub tymianek, a także przyprawy korzenne.

Podczas posiłków powinniśmy natomiast przede wszystkim pamiętać o tym, by jeść powoli i starannie przeżuwać każdy kęs. Jeśli postanowimy podjąć wyzwanie spróbowania wszystkich wigilijnych potraw, nakładajmy sobie na talerz niewielkie porcje. – W Święta warto też zrezygnować z gazowanych i dosładzanych napojów – są źródłem niepotrzebnych, pustych kalorii, a dodatkowo mogą powodować zgagę i wzdęcia. Zamiast nich lepiej wybrać tradycyjny domowy kompot z suszu, który wspomaga trawienie albo po prostu niegazowaną wodę mineralną – radzi lek. med. Jarosław Juska, specjalista chorób wewnętrznych z poznańskiego Szpitala Med Polonia.

Postarajmy się także nie spędzać całego czasu siedząc. Warto przynajmniej raz na jakiś czas wstać od stołu, a jeszcze lepiej wybrać się na spacer. Podczas świątecznych posiłków róbmy też sobie przerwy. Pamiętajmy, że nasz mózg potrzebuje nawet 20 minut, żeby zarejestrować uczucie sytości. –Zwróćmy uwagę na sygnały, które już podczas jedzenia wysyła nasz organizm. Jeśli nagle mamy poczucie duszności, robi nam się gorąco, zaczynamy się pocić lub robimy się senni, to znak, że powinniśmy odstawić talerz – mówi lek. med. Jarosław Juska z Med Polonii.

Na ratunek żołądkowi

Jeśli mimo wszystko zapędzimy się w delektowaniu się smakołykami, warto wypróbować kilka domowych sposobów na złagodzenie dolegliwości gastrycznych. Częstym skutkiem przejedzenia lub spożywania dużej ilości pikantnych potraw jest zgaga, polegająca na cofaniu się kwasów żołądkowych do gardła. – Na tę dolegliwość pomoże wypicie około pół szklanki mleka lub ciepłej przegotowanej wody, co pozwoli zobojętnić kwasy powodujące nieprzyjemne pieczenie w przełyku. Zgagę pomaga także łagodzić picie naparu z nasion siemienia lnianego. Można też zjeść garść orzechów laskowych albo migdałów – podpowiada lek. med. Jarosław Juska z Med Polonii.

Groch z kapustą, bigos i inne „ciężkie” potrawy, a także słodkie gazowane napoje to główni winowajcy w przypadku wzdęć i niestrawności. Jeśli te dolegliwości nam dokuczają, powinniśmy przede wszystkim wspomóc nasz żołądek w trawieniu. Najważniejsze, by na kilka kolejnych godzin zrezygnować z jedzenia i pić dużo niegazowanej lub przegotowanej wody. – Łagodzić nieprzyjemne objawy pomagają także herbaty i napary ziołowe, na przykład z mięty, rumianku lub kopru włoskiego – mówi lek. med. Jarosław Juska z Med Polonii.

Tak charakterystyczne dla Bożego Narodzenia długotrwałe biesiadowanie przy stole nie zawsze jest niestety przyjemne dla naszego żołądka. Dlatego warto już od początku wigilijnej wieczerzy trzymać się kilku zasad. A jeśli mimo to dopadną nas żołądkowe dolegliwości? Zanim sięgniemy po preparaty z apteki wypróbujmy kilka domowych sposobów.

Imię i nazwisko/nick

Pan Tomasz

Tutaj pojawi się informacja o mnie

wszystkie artykuły tego autora

Podoba Ci się ten artykuł?

Podziel się nim ze znajomymi na Facebooku, Google+ lub po prostu oceń!

1618
Dziękujemy!
An error occurred!



Skomentuj artykuł

Dodaj komentarz

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

wybielanie_zebow_mini

Białe, lśniące i zdrowe zęby to marzenie prawie każdego z nas. Nie każdy jednak wie, co zrobić, aby cieszyć się pięknym uśmiechem. Pomocne w uzyskaniu białych zębów są przede wszystkim wybielające pasty do zębów, żele wybielające czy płyny do płukania jamy ustnej. Czy każdy pr

choinka_mini

Alergia na choinkę

Okres Świąt Bożego Narodzenia to czas radowania się, przemyśleń, spędzania czasu w gronie rodzinnym. Niestety niektórzy z nas nie mogą cieszyć się tym w pełni - nie, gdy dopada nas alergia. Jest to tzw. „zespół drzewka wigilijnego”. Czym objawia się alergia na iglaki i jak ją lec

watroba_mini

Na ratunek wątrobie!

Alkohol, leki, suplementy diety, zła dieta, substancje toksyczne, stres to najczęstsze przyczyny uszkodzenia wątroby i zaburzenia trawienia w przewodzie pokarmowym. Najczęstsze choroby tego narządu to stłuszczenie wątroby, alkoholowe czy polekowe uszkodzenie wątroby. Wraz z wiekiem tendencja

opalanie_mini

Główną substancją czynną w suplementach diety, przeznaczonych do stosowania w warunkach zwiększonej ekspozycji na światło słoneczne, jest beta-karoten, czyli prowitamina A. Jest to biologicznie aktywny czynnik wiążący tzw. wolne rodniki, których działanie powoduje uszkodzenia biomoleku

magnez_mini

Magnez jest jednym z podstawowych pierwiastków wpływających na prawidłowe funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Zalecane zapotrzebowanie na magnez wynosi ok. 270–350 mg/dzień. Podaż magnezu wraz z pożywieniem jest niewystarczająca, stąd zalecenia suplementacji diety tym pierwiastkiem. Jak w